Well, da vi så etteren, Cloverfield, som var ny og fresh den gang i 2008, og tilmed lavet af en, på det tidspunkt, ny-ish instruktør, J.J. Abrams, skulle vi naturligvis også se efterfølgeren, 10 Cloverfield Lane, også selv om den, ifølge Abrams, ikke er en direkte sequel, og ikke engang instrueret, kun produceret, af Abrams selv. Sidenhen har J.J. Abrams stået bag TV-serien Lost og rebooten af Star Trek. Lost var en ufatteligt ringe serie, i stil med den nyere The Dome, hvor man sidder afsnit efter afsnit og venter på at det man føler man blev lovet ville ske i det kommende afsnit, aldrig sker, og man sidder med en følelse af at man hal spildt endnu en time af sit liv. Jeg nåede kun lige igennem første sæson af både Lost (og The Dome, for den sags skyld) før end jeg droppede den. Og det er også her hvori problemet med 10 Cloverfield Lane til dels ligger. Forlægget er spændende nok, men man sidder hele tiden med en følelse af uforløsthed … nu sker der snart noget, men noget sker aldrig. Well, ikke før end i de sidste fem-ti minutter af filmen, og det der sker er ærlig talt noget af et antiklimaks.
Det starter egentlig godt nok i 10 Cloverfield Lane, da Michelle (Mary Elizabeth Winstead) som netop har forladt sin kæreste, på væk i sin bil, bliver påkørt af en truck, og vågner nogle timer senere i et skummelt rum lænket til et vandrør. Rummet viser sig at befinde sig i Howards (John Goodman) bunker 10 meter under jorden. Hvorfor Howard har lavet denne bunker, hvorfor han har slæbt Michelle herned, hvem bunkerens tredje beboer er og ikke mindst om Howard er skingrende sindssyg psykopat, eller, hvad han selv påstår, har reddet Michelles liv fra noget meget værre, som har fundet sted uden for bunkerens beskyttende atmosfære, skal jeg ikke komme for meget ind på her. Jeg vil dog henlede opmærksomheden på Cloverfield, som kommer med hints til svar på nogen af spørgsmålene.
Egentlig gemmer filmen på et fint lille pyskologisk og klaustrofobisk drama mellem bunkerens tre beboere. Dette drama er næsten egenhændigt båret oppe af John Goodman, som faktisk er god i rollen som den “lettere” forstyrrede Howard. John Goodman er jo en ganske glimrende skuespiller. Desværre er det kun ret så drypvist at vi får lov til at se hans store talent komme til at udfolde sig for alvor. Mary Elizabeth Winstead, som siden hendes optræden i Tarantinos hidtil svageste, en dog på ingen måde ringe, film, Deathproof, ikke har gjort det store væsen af sig, er ikke elendig i rollen som Michelle, men heller ikke særlig bemærkelsesværdig. Bunkerens tredje beboer, Emmett (John Gallagher Jr.) han nærmest er der bare …
Noget filmisk mesterværk har vi heller ikke at gøre med her. Det meste af 10 Cloverfield Lane foregår på ganske få kvadratmeter i Howards bunker, hvilket måske ikke giver mulighed for de store filmiske kunster … hvilket J.J. Abrams til fulde har taget til sig, og derfor heller ikke har forsøgt at lave noget der bare minder om filmkunst. Det eneste lille opløftende punkt for filmkunsten i filmen, er centreret omkring bunkerens alter, jukeboxen. Det er her hvor vi ser lidt af John Goodmans komiske talent udfolde sig, og det i ovenikøbet til god musik. Men disse små breaks er alt for korte, og vi er alt for hurtigt tilbage til det monotone liv i bunkeren … naturligvis skal livet i bunkeren være monotont, men det kunne sagtens have været gjort langt mere interessant!
Slutningen på 10 Cloverfield Lane kammer i den grad over i billige og lettere platte tricks synes jeg, og er simpelthen for åndet og præget af CGI i den billige ende. Men i hvert tilfælde er der lagt i ovnen til en fortsættelse. Om der så er tale om en toer eller en treer … skal jeg ikke afgøre, og om hvorvidt det er noget vi skal se frem til … skal jeg naturligvis holde mig for god til at udtale mig om! Jeg vælger dog nok at springe over næste opus i Cloverfield-sagaen 🙂
Jeg bliver nok aldrig J.J. Abrams største fan, dertil er hans fortællestil for uinteressant og denne film for discount-agtigt lavet. 10 Cloverfield Lane opnår lige akkurat tre stjerner.
Læse mere om 10 Cloverfield Lane på IMDb.