All the Money in the World
Virkelighedens Joakim von And …
All the Money in the World er så endnu en film der er baseret på virkelige begivenheder … og ovenikøbet en film der er nomineret til en Oscar her i 2018 (Christopher Plummer for bedste mandlige birolle). En rolle som Plummer overtog, via genindspilning af de scener han var med i, efter at Kevin Spacey røg i #MeToo-fælden. Hvor tæt virkeligheden kommer på filmens handling har jeg ingen idé om. Jeg var otte år de begivenhederne fandt sted, og har kun hørt ganske lidt om sagen. Jeg synes dog at det er på tide at Hollywood får fingeren ud, og finder på noget nyt fremfor at blive ved med at basere deres film på virkelige begivenheder. Specielt når vi snakker begivenheder der har fundet sted indenfor de seneste 100 år eller så. Med mindre man er i stand til at tilføje begivenheder noget nyt eller som Tarantino fx gør det i Inglorius Basterds, at twiste historien og gøre filmen kontrafaktisk, er det ved at for billigt at basere sin film “på virkelige begivenheder” … gaaab!
John (Paul Getty III), som er barnebarn af oliemagnaten J Paul Getty, er på ferie i Italien. Han er en lidt for modig teenager, og er ude for at kigge på ludere i Roms mindre pæne kvarterer. Han bliver passet op af et Folkevognrugbrød, bliver skubbet ind i bilen og bliver dermed kidnappet og kørt til en gård langt ude på landet. Kidnapperne kræver i første omgang 17 millioner dollar for at frigive ham. Johns mor har ingen penge, og har intet andet valg end at gå til sin svigerfar, som er verdens, på det tidspunkt, rigeste … men desværre samtidig nærigste mand …
Vurdering
Lad det være sagt med det samme, den første time af All the Money in the World føles som en lang ørkenvandring. Der sker så godt som intet, og det der sker, sker i nærmest i slo-mo. Der bliver spillet totalt uden nerve, og absolut intet som helst spændingsniveau bliver bygget op! Den sidste times tid kommer der en my mere fart over feltet … men hvor blev alle actionsekvenserne som vi så i traileren af?
De italienske kidnappere, og i det hele taget den italienske del af castet, spiller som om de ikke gider. Det skal se ud som om vi befinder os i mafialand (altså i det sydlige Italien), det gør vi så muligvis også. Men på mig virker det som at “skuespillerne” er kommet direkte ind fra gaden, og så uden nogen form for instruktion blot har liret deres dialog af, og det er så det. Det virker nærmest apatisk og totalt elendigt. Jeg har en følelse af at den aldrende Ridley mener at han virkelig har ramt hvorledes italienere i det kriminelle miljø taler og opfører sig. Han kan vel have ret, hvad ved jeg, men jeg håber at han tager fejl. I modsat fald bliver jeg aldrig mafioso … det overlever jeg så nok 🙂 Egentlig synes jeg hverken at Michelle Williams eller Mark Wahlberg klarer sig ret meget bedre end de italienske “statister”, hvilket man absolut burde have forventet. Charlie Plummer (John Paul Getty III) og Christopher Plummer (J. Paul Getty), som rigtignok er i familie i virkeligheden, klarer skærerne væsentligt bedre. Christopher Plummer får dog ikke Oscaren for sin birollepræstation.
Musikken er faktisk fraværende i store dele af filmen. Og i de momenter i filmen hvor der rent faktisk er musik (lydtapeter), virker det temmeligt halvhjertet og “stock-music”-agtigt. Altså ikke noget at råbe hurra for på den front heller. Filmarbejdet er hæderligt, men intet ud over hvad man forvente af en mellemstor Hollywoodproduktion anno 2017.
Det er virkelig gået tilbage for Ridley Scott, instruktøren bag fantastiske film som Alien, Blade Runner, Thelma & Louise, Gladiator, Black Hawk Down og The Martian. Nu hvor han rundet de 80, er der ingen der vil ser skævt til ham, hvis han skulle vælge at gå på pension 😉
Konklusion – All the Money in the World
Mamma Mia, det var godt nok 132 lange minutter vi var vidne til her. All the Money in the World får 2 stjerner. Med sådan en start på 2018, må resten af året blive kanon 🙂 Jeg sætter min lid til ugerne op til, og efter, Oscar Night (natten til den 5. marts) bliver supergode!
Læs mere om All the Money in the World på IMDb.
0 kommentarer